Tijdens de vergadering begin december is de Wijkkerkenraad Zuid akkoord gegaan met het aanmelden van de Vrijheidskerk bij de Groene Kerken. Ik ben heel blij dat die stap eindelijk is gezet. Na de verkiezingsuitslag, waarbij de politieke meerderheid de klimaataanpak en zorg voor de natuur mogelijk stil willen laten vallen, vind ik het van groot belang om als kerkgemeenschap, vanuit onze geloofsovertuiging, duidelijk te maken dat wij het wel belangrijk vinden.

God heeft ons als mens in zijn schepping geplaatst, er niet buiten en er niet boven. Dus als onderdeel van de schepping hebben wij een grote verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor alles wat groeit, bloeit en leeft. Als kerk kunnen wij die verantwoordelijkheid samen dragen, in en om het gebouw en in de maatschappij.

Hoe doen we dat nu al?

• We hebben een prachtige tuin die op natuurlijke wijze wordt onderhouden. Er staan vaste planten, heesters en bomen in de tuin die de biodiversiteit stimuleren en ondersteunen. Bovendien is het een plek om tot rust te komen voor iedereen die een bezoekje brengt aan de tuin.
  • De Diaconie van de Protestantse Gemeente Alkmaar heeft haar beleggingen ondergebracht bij de ASN bank en bij Oikokredit.
  • De koffie en thee die in de Vrijheidskerk gedronken worden heeft het Fairtrade keurmerk.
  • Eenmaal per jaar, rondom Dierendag, is er een zondagsviering georganiseerd door de werkgroep Kerk en Dier.
  • Er staat bij het Kerkelijk Bureau een buurtkastje met houdbare etenswaren en verzorgingsproducten. Buurtbewoners en kerkleden kunnen daar producten in plaatsen die door hen niet gebruikt worden. Een ieder die iets nodig heeft kan daar iets uit meenemen.
  • Via Energie voor Kerken doet de Vrijheidskerk mee aan de gezamenlijke inkoop van energie bij Greenchoice.

Wat kunnen we nog meer doen?

• Organiseren van gespreksavonden of informatieve bijeenkomsten over o.a. de schepping & natuur, energie & klimaat, vergroening & ons geloof.
  • Aanplanten van een voedselbosje en/of bloemenveld op eigen kerkgrond waar nu alleen gras groeit (zijkant bij Kerkelijk Bureau).
  • Het afval beter scheiden.

Dit zijn mogelijke acties die ikzelf heb bedacht en een aantal suggesties die te vinden zijn op de website van de Groene Kerken. Ik ga ervan uit dat er meer enthousiastelingen zijn die ook ideeën en suggesties hebben. Graag hoor ik van anderen wat hen motiveert, hoe ze mogelijk vorm willen geven aan een groenere kerk en hoe ze in hun eigen leven al op een duurzame manier bezig zijn. Wil je ook meedenken en doen? Trek me aan mijn mouw in de kerk of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

In de vorige Samen Verder stond een stukje van Trijnie Bakker over De Groene Kerken. Ze schrijft terecht dat er nog wel wat uitdagingen liggen. Maar als we beginnen met kleine stapjes dan zijn we in ieder geval al op weg naar een duurzame groene kerk en leefomgeving.
Meer informatie over De Groene Kerken is te vinden op de website www.groenekerken.nl

Caroline Wiggelinkhuizen