Welkom in De Vredestuin van De Vrijheidskerk in Alkmaar

doopvontOver het onstaan van de tuin

In 2004 werden de eerste stappen gezet om de onaantrekkelijke groenstrook op het stukgrond bij de kerk om te toveren tot een echte tuin. De eerste aanplant werd gedaan met ‘adoptie’planten uit diverse tuinen. De tuin floreerde met bijbelse planten en bomen, maar raakte een aantal jaren later wat in verval door onzekerheid over het voortbestaan van de kerk.

hommelIn 2016 werd een geheel nieuw ontwerp gemaakt voor de tuin en in april 2018 werd gestart met de nieuwe aanplant. De tuin is onderverdeeld in (liturgische)kleurvakken (rood, paars, roze, wit en groen,aangevuld met blauw) met daar naast een fruittuin met diverse fruitbomen en veelkleurige planten. Bij de meeste planten staan bordjes met namen en stickers geven aan of het om bijen- of vlinderplanten gaat, of om bijbelse planten.
Achter in de tuin is nog een ‘bostuin’, waar de natuur, tot op zekere hoogte, zijn gang mag gaan.

Voor de nieuwe aanplant van de tuin is naast bijbelse planten vooral gekozen voor planten die insecten en vlinders aantrekken. De nieuwe planten komen bij kwekerijen vandaan die op ‘ambachtelijkewijze’ hun planten opkweken, dat wil zeggen alléén met organische en biologische meststoffen. De plantenworden ‘slow’, d.w.z. ‘rustig’ opgekweekt. In de tuin worden géén chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.
insectenhotelZo proberen we een natuurlijk evenwicht en biodiversiteit te bereiken in deze kleine groene oase.

De tuin wordt door vrijwilligers onderhouden.

Door de kinderen werd een insectenhotel gebouwd en in de tuin vindt u borden met vredesteksten.

In het gras is een labyrint aangelegd.

Adres: Vrijheidskerk, Hobbemalaan 2A 1816 GD Alkmaar.
Ingang tuin: aan achterzijde kerk aan de G. Metsulaan 4

download de folder