Het jaar is nog jong en we hebben vooral veel regen gezien in de afgelopen maanden. Dat is te merken in de tuin: op dagen dat de zon even scheen schoot het groen uit de grond. Op dit moment is het een feest van vroegbloeiende tulpjes, narcissen, bosannemoontjes, kievitseitjes en nog veel meer. In het gras staan de gele primula’s te stralen en de pruimenbomen staan prachtig in bloei. Het is duidelijk dat de natuur erg vroeg is en minstens een maand op voor. Zelfs vlogen eind maart op een zonnige dag de eerste vlinders al door de tuin: koolwitje, dagpauwoog en citroentje.

Er was dan ook best veel te zien in de tuin toen we eind maart al de eerste tuinclub uit Noord-Holland mochten verwelkomen voor een rondleiding door de tuin en de kerk onder het genot van een kopje koffie of thee met wat lekkers. Het was ontroerend om te zien hoe de dames eerst in stilte een kaarsje wilden branden voor de vrede, waar zoveel mensen in de wereld naar verlangen. Vervolgens werd er een gedicht voorgedragen, wat de zondag daarop aan het eind van de vieriong op paasmorgen bij het uitgaan van de kerk nog eens herhaald werd door de predikant. Hoe mooi is dat? Het was een geslaagd bezoek met veel enthousiaste reacties. Onder aan dit artikel vindt u het voorgedragen gedicht nog eens uitgeschreven (auteur onbekend). Eind mei staat een volgend bezoek van een tuinclub in de agenda en ook eind augustus geven we op verzoek weer een rondleiding voor een tuinclub. Dit alles buiten de Open Tuinen Dagen om. Wat een leuke vooruitzichten!
Via de mail werden we ook benaderd door vrijwilligers van een kerk elders in het land met de vraag of wij adviezen hadden hoe zij hun kerkplein konden vergroenen. Uiteraard hebben we ze van informatie en tips voorzien.
Heel bijzonder was de vraag van een mevrouw uit de wijk die vroeg of zij haar bokashi bij ons in de tuin kwijt kon. Ik moest weer even denken wat dat ook weer was, maar even zoeken op internet en mijn geheugen werd weer opgefrist. Het maken van bokashi past helemaal in de kringloop filosofie en wordt zowel grootschalig toegepast, maar kan ook heel klein gewoon met het keukenafval uit je eigen keuken.
In onderstaande link wordt uitgelegd wat het verschil is tussen composteren en fermenteren en hoe bokashi de bodem kan verbeteren. Het sap wat afgetapt wordt, kun je, als je het sterk verdund, een hele goede natuurlijke meststof van maken voor je planten. Zo weer wat geleerd en mooi om te weten dat mensen, ook als ze géén eigen tuin en/of buitenruimte hebben, proberen hun steentje bij te dragen aan de kringloop van de natuur en dan ook de Vredestuin weten te vinden.
Zo maak je zelf bokashi, de nieuwste soort compost: ‘Zelfs een kind kan het doen’
De nieuwe folder van Top in de KOP is klaar en als alles goed gaat is er op donderdag 11 april om 12.00 uur een live interview vanuit de Vredestuin op Radio Noord-Holland. Het is maar een paar minuten, maar toch. Best Spannend! Dat leest u weer in de volgende keer.

Vrij om te zijn, vrij om te leven
Vrij om te lachen, vrij om te geven
Vrij om te huilen, vrij om te delen

Vrij om te rouwen, vrij om te helen