Uit de vergadering van de wijkkerkenraad Zuid op 5 maart en 2 april 2024

Cor opent de vergadering op 5 maart met een gebed voor de veertigdagentijd.
Waarover spreekt de wijkkerkenraad die avond? Over veel zaken waaronder: de diaconale reis naar Athene, de stand van zaken rond het beroepingswerk, de overtollige kerkbanken, de diensten van de komende tijd. De vertegenwoordigers van de taak- en werkgroepen, het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen, de kosters, de toekomstgroep en de tuingroep geven aan waar zij mee bezig zijn. Maar al deze onderwerpen staan vooral in het teken van “Elkaar bijpraten”.

Eigenlijk valt er niet iets belangrijks over te melden. Wel dat de vrijheidsmaaltijd doorgaat op zondag 5 mei om 17.00 uur in de Vrijheidskerk.
Het was een korte vergadering.

Op de vergadering op 2 april staat Cor stil bij de verwarring die na Pasen optrad bij het graf van Jezus en later bij de leerlingen. Zijn korte overweging eindigt met de hoop van paasmorgen: ”Het begin van iets beters”.
Bij de mededelingen komt aan de orde dat Joke van den Bos per 01-01-2025 stopt met het maken van het preekrooster. Er wordt gezocht naar iemand die deze taak van haar wil overnemen.
Nu er de komende periode belangrijke besluiten genomen zullen worden is het goed om de positie van de taakdragers binnen de wijkkerkenraad onder de loep te nemen. Taakdragers doen in de vergaderingen volop mee met de meningsvorming. Zij kunnen echter niet meestemmen wanneer het gaat om zaken waarover gestemd moet worden. Dit komt vrijwel nooit voor maar in het kader van het beroepingswerk is het wel aan de orde. Wanneer een ambtsdrager vraagt om een stemming doen alleen de ambtsdragers daaraan mee.
Een bijzonder punt in deze vergadering is de sollicitatie op de vacature van predikant. Na een verkennend en een daarop volgend breder gesprek draagt de beroepingscommissie unaniem deze kandidaat voor als nieuwe predikant voor PGA Zuid. Na een uitvoerige gedachtewisseling neemt de wijkkerkenraad, eveneens unaniem, deze voordracht over. De beroepingscommissie is hiermee van haar taak ontheven. Het gaat om een voorgenomen besluit tot kandidaatstelling dat aan de AK wordt voorgelegd. De AK dient ermee in te stemmen.
De volgende stap is het beleggen van een gemeenteavond voor wijk Zuid waarop de gemeenteleden worden geïnformeerd en worden gevraagd in te stemmen met het uitbrengen van het beroep. Deze avond wordt gehouden op 25 april 2024. Via verschillende kanalen wordt de uitnodiging voor deze avond verspreid.
Bij het opstellen van het beleidsplan van de Vrijheidskerk voor de periode 2023–2027 was nog geen rekening gehouden met de uitkomsten van de werkzaamheden van de toekomstgroep. Nu Alkmaar-breed de “Visie op kerkzijn in 2030” is geformuleerd, hebben twee leden van de wijkkerkenraad deze visie in het bestaande beleidsplan verwerkt tot een concept-beleidsplan 2024–2028. De wijkkerkenraad bespreekt dit plan hoofdstuk voor hoofdstuk. De wijzigingen worden verwerkt en het plan komt de volgende vergadering opnieuw op de agenda.

Deze vergadering duurde dus aanzienlijk langer dan de vergadering op 5 maart!

Ria de Rijke