Uit de vergadering van de Wijkkerkenraad Zuid op 6 februari 2024

Cor steekt als begin van de vergadering de kaars aan. Na de periode van Kerst bevinden wij ons nu in de Epifaniëntijd: de tijd van het verschijnen van God in ons midden. Maar herkennen wij Hem wel? Cor leest de tekst van lied 528, dat een lied voor elke dag kan zijn:

Omdat Hij niet ver wou zijn,
is de Heer gekomen.
Midden in wat mensen zijn,
heeft Hij willen wonen.

Wees verheugd, van zorgen vrij:
God die wij aanbidden
is ons rakelings nabij,
wonend in ons midden.
Midden onder u staat Hij die gij niet kent.

De agenda van deze vergadering laat heel diverse zaken zien. Naast de veel lopende zaken komen de volgende onderwerpen aan de orde.
Tijdens de laatste vergadering in 2023 is afgesproken dat het avondmaal op 28 januari 2024 weer lopend gehouden zou worden zoals we dat voor de coronatijd gewend waren. Afhankelijk van de reacties van de gemeenteleden op deze vorm van vieren zou de Wijkkerkenraad een definitief besluit nemen over het vervolg. De reacties zijn vrijwel allemaal positief en vaak ook blij. We handhaven daarom de lopende vorm zoals voorheen maar wel met gebruikmaking van de kleine bekertjes.

De Wijkkerkenraad bespreekt het vervolg op de toekomstvisie. Aan de taak- en werkgroepen wordt gevraagd wat dit jaar hun bijdrage kan zijn aan de ambities die in het visiedocument zijn verwoord.
De Toekomstgroep zal de voorstellen die daaruit voortkomen, bundelen en bespreken met de AK en met de Wijkkerkenraad. In feite wordt hiermee opvolging gegeven aan de gemeenteavond op 8 november 2023.
Samenhangend met de toekomstvisie komt het beleidsplan 2023-2027 van de Vrijheidskerk aan de orde. Bij het accorderen van dit plan in april 2023 is gesteld dat het beleidsplan mogelijk herzien zou kunnen worden naar aanleiding van de resultaten van de Toekomstgroep. Enkele leden van de Wijkkerkenraad gaan na hoe de toekomstvisie verwerkt kan worden in het beleidsplan.

Al enkele jaren organiseert de Vrijheidskerk op 5 mei de vrijheidsmaaltijd, zo ook in 2024. Dit jaar valt die datum op zondag. Het tijdstip van de vrijheidsmaaltijd is nog niet bekend.

De Vrijheidskerk is aangemeld én ingeschreven als Groene Kerk. Wie verder mee wil werken aan acties om dit verder vorm te geven kan zich aanmelden bij Caroline Wiggelinkhuizen (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). In dit kader wordt al nagedacht over een alternatief voor de kerstboom in de kerkzaal.

Tot slot: het beroepingswerk. De advertentie voor een nieuwe predikant is inmiddels geplaatst op de website van de PKN en ook te vinden op de website van de PGA. Binnenkort verschijnt de advertentie ook in een predikantenblad. De tijd van wachten op reacties is aangebroken.

Ria de Rijke