We hebben afscheid genomen van onze ambulant predikant Hanneke Ruitenbeek omdat zij per 1 maart verlof opneemt om voor de Iona Community (Ierland) vrijwilligerswerk te gaan doen.
Per 1 augustus komt ds. Henco van Capelleveen 8 uur per week het pastoraat verzorgen.
Denkt u niet dat er in die tussentijd niemand is die naar u omziet.
U kunt altijd uw wijkmedewerker aanspreken en voor dringende gevallen weet het moderamen (Cor Docter, Margriet Binnendijk, Ria de Rijke, Anneke Janse de Jonge) een predikant te vinden.
Namen en telefoonnummers staan achterin iedere Samen Verder.

In de pastoraatsgroep werden we bemoedigd door het volgende verhaal dat we graag met u willen delen:

Zijn als een zonnebloem
Een zonnebloem draait haar bloem naar de zon toe om zoveel mogelijk zonlicht op te vangen.
Draai je in de kerk naar Gods woord om zoveel mogelijk gevoed te worden. Vang Gods woord op als warme zonnestralen.
Maar het zijn niet altijd warme zonnestralen in de kerk.
Soms is het ook een irritante bui of miezer (al kan die ook verfrissend zijn).
Als bloem sta je nooit alleen, je staat in het midden van een geheel, van een tuin of andere omgeving.
Misschien sta je wel in een wilde tuin of juist in een strak aangeharkte tuin.
Misschien sta je wel ergens tussen grauw beton of sta je in een kier van zwart asfalt.
Op welke plek je ook staat, je staat nooit alleen in de leegte.
En hoe zwart en gesloten het asfalt of beton ook lijkt, er gebeurt veel meer dan je op het eerste moment ziet.
De kracht van de natuur is groot, er is meer leven dan je denkt, je staat niet alleen.

Of zoals lied 982 zingt:

In de koude van de winter
groeit de lente ondergronds,
nog verborgen tot het uitkomt,
God ziet naar zijn schepping om.

Als bloem sta je nooit alleen. Symbolisch voor waar je als gemeentelid staat in het midden van je kerkgenootschap.
En de regen van boven is Gods genade die over je heen komt.
En ja, in alle droogte die er soms ook is, is er een irrigatiekanaal nodig om water te krijgen en zo gevoed te blijven.
Dat irrigatiekanaaltje kan voor de ene persoon een lied zijn dat onverwachts ergens klinkt. Voor een ander is het misschien wel Nederland Zingt, een film, een goed gesprek of een bijbeltekst die aangrijpt.
We zijn vaak zo druk, zo gewend om van alles te doen.
Laten we het beeld van de zonnebloem vasthouden.
Laten we maar eens gewoon gaan zitten en ons niet druk maken.
Gewoon zitten en ons richten op Gods woord dat we als zonnestralen mogen ontvangen.
Als we zo ons richten op Gods warmte en licht dan worden we samen gevoed en worden we tot een schitterende tuin.
Met elkaar blijven we Gods gemeente hier in het midden van de wereld.
Met alles wat er speelt in de gemeente is toch het advies: richt je als een zonnebloem naar Gods woord. Houd vol en geniet!

Anneke Janse de Jonge