paasdoek

Door de Verrijkingsgroep van de Dominicusparochie is een prachtig paasdoek gemaakt. Wij mogen dit doek lenen. Het zal tot Pinksteren aan de grijze wand in de kerkzaal hangen.
Op het doek zijn de kleuren van het kerkelijk jaar weergegeven. Op de middelste gele baan (de kleur van belofte en vrolijkheid) zien we de witte kleur van Pasen met een gele bloem.
Aan beide zijden: de groene kleur. Groen wijst op de groene tijd in de kerk, die van de zomer tot aan de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Het is ook de kleur van de hoop (cf. Campendonks Groene Christus) en de kleur van de schepping.

Het groen wordt omgeven door de rode kleur van de liefde en van Pinksteren. Blauw wijst ons op de meimaand en de blauwe mantel van Maria. Paars duidt op de advents- en lijdenstijd in de kerk. Het is de kleur van soberheid en ingetogenheid.
Je kunt banen ook van buiten naar binnen beschouwen: eerst het paars van het lijden via het blauw van de hemel, het rood van de liefde, het groen van de hoop naar de vrolijke kleur van Pasen.
Er valt nog meer te ontdekken: een hart, een vlam, een bloedspat, een bloem, een rozenkrans.
In de info over het doek staat geschreven: ‘Kleur, het doet misschien wel meer in ons leven dan we beseffen. Onze samenleving is veelkleurig. Soms ergeren we ons groen en geel. Dan weer verschieten we van kleur. Je kunt bont en blauw zien na een val of ongeluk. Op een roze wolk vertoeven.’
Het kleed vertaalt die veelkleurigheid. Het is een regenboog van belofte! Met veel creativiteit gemaakt door een grote groep enthousiaste vrouwen. Op paasmorgen krijgt u een ansichtkaart met dit doek erop aangereikt.

Nielspeter Jans