Actie Kerkbalans
Het eerste resultaat, de stand tot 1 april, van de actie Kerkbalans 2024 met als titel “Geef vandaag voor de kerk van morgen” is voor PG-Alkmaar bekend. Totaal is er tot nu toe een vrijwillige bijdrage van € 215.161,- toegezegd. Dit is echter lager dan de begroting 2024. Deze is gesteld op € 227.000. Om het resultaat van de actie inzichtelijk te krijgen is achter de schermen door vrijwilligers hard gewerkt. Hiervoor wederom onze hartelijke dank!

Er zijn ook gemeenteleden die nog niet hebben gereageerd. De oproep blijft dan ook om dit alsnog te doen. Uw financiële steun is immers noodzakelijk om samen kerk te kunnen zijn!

Jaarrekening 2023
Het CvK heeft de jaarrekening van 2023 ter goedkeuring neergelegd bij de Algemene Kerkenraad. Het is een zakelijk verhaal met een neerwaartse spiraal en dat hoort er helaas bij maar we beginnen met het goede nieuws: Wij sluiten het jaar positief af met een winst van € 70.386.
Dit resultaat is vooral het gevolg van een positief (incidenteel) beleggingsresultaat. We zien al jaren een dalende trend in de bijdrage levend geld en weten dat wij met 2 wijken, 2 kerkgebouwen en 2 wijkpredikanten op grote voet leven. In het jaar 2023 waren de predikantskosten aanzienlijk lager dan begroot (u weet waarom) maar hadden we wel te maken met een exorbitant hoge energieprijs voor de gebouwen. Het operationele resultaat was negatief: € -26.478; maar daarmee beter dan de begroting van € -152.500.
Het CvK doet bij de jaarrekening dus wederom de aanbeveling aan de kerkenraden om waakzaam te zijn voor alle ontwikkelingen en rekening te houden met de noodzaak om op termijn ingrijpende maatregelen te moeten uitvoeren.

Peter Tuinman en Piet de Boer, de penningmeesters