Op 8 november hebben we een inspirerende gemeente-avond gehad in het gebouw van CityLight. De opkomst voor deze avond overtrof onze verwachtingen: ruim 125 deelnemers. Het geeft maar weer eens aan dat er nog steeds veel gemeenteleden zijn die begaan zijn met het lot van ‘de kerk’ (wat we daar ook maar onder mogen verstaan). Er waren veel positieve reacties op deze avond maar ook enkele kritische kanttekeningen. Voor ons als organisatie was het in elk geval belangrijk dat we de visie op de toekomst met zoveel mensen konden delen en dat er ruimte was voor feedback. Het visiestuk is dan ook aangepast naar aanleiding van de feedback.

De spreekster, Tabitha van Krimpen, vertelde ons haar visie op het kerk-zijn in relatie tot de toekomst en illustreerde met treffende voorbeelden waar de kerk in kan verbeteren. Geïnteresseerden in dit verhaal raad ik aan haar boek “Bottom-Up Kerk” eens te lezen.

Een korte impressie van de gemeente-avond is hier te zien.

Hoe nu verder?
Allereerst willen we het volledige visiedocument voor iedereen toegankelijk maken via de website van onze kerk. Om het document te lezen gebruikt u deze link: https://pg-alkmaar.nl/toekomstvisie
Vervolgens willen we ook dat de gemeente aan de slag gaat met de visie. In het visiedocument zijn vijf deelgebieden benoemd van waaruit we verder willen werken. De komende periode zullen we alle werk- en taakgroepen gaan benaderen om de visie te bespreken en concreet te maken. Het is de bedoeling dat dit zo breed mogelijk wordt opgepakt en dat daarbij zoveel mogelijk gemeenteleden betrokken worden.
Het onderwerp ‘Duurzaamheid’ werd gemist in het visiestuk. Dit was een terechte opmerking die op de gemeente-avond werd gemaakt. Het leek ons goed om dit onderwerp toe te voegen aan het deelgebied Kerk in de samenleving.
Mocht je mee willen denken met de uitwerking van een of meerdere van de deelgebieden van de visie dan kun je dit kenbaar maken via e-mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
We gaan dan kijken of we je kunnen koppelen aan een van de taak- of werkgroepen.
We zullen jullie onder meer via Samen Verder op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen en de uitwerking van de plannen.
De toekomst begint immers nu!