Vanavond ben ik op bezoek bij Aldert Louwe. Samen met zijn vrouw Josée woont hij in de Alkmaarse wijk Daalmeer.
Aldert wordt op 20 augustus 1963 thuis in Bergen NH geboren. Hij heeft dan al twee oudere zussen en drie broers. Vader Louwe is ploegleider bij de Nederlandse Spoorwegen.
Het gezin behoort tot het Apostolisch Genootschap en zeker in die tijd is het woord van “onze Apostel” broeder Slok nog net iets toonaangevender dan de woorden uit de Bijbel. Zijn foto staat in menig huiskamer, zo ook bij de familie Louwe.
Tijdens de, tot zijn achttiende jaar verplichte, zondagse bijeenkomsten draagt de jonge Aldert keurig een pak met stropdas, niet uit vrije wil maar omdat dat nou eenmaal moet.

Na de kleuterschool De Springplank en de lagere Van Brederodeschool (“Ik heb daar een mooie tijd gehad”) gaat Aldert naar de openbare mavo in Bergen. De eerste twee jaar doet hij dubbel. “Ik was nog veel te veel kind”, zegt hij. Na de mavo volgt Aldert de eenjarige grafische lts in Alkmaar en hierna krijgt hij werk bij een zeefdrukkerij in Heerhugowaard. Op de zaterdagen gaat hij dan alsnog naar de grafische mts in Amsterdam om ook dat diploma te behalen.
Op de zeefdrukkerij verzorgt Aldert divers drukwerk, zowel met als zonder volautomatische machines. Hij noemt het drukken van kraslootjes, reclamemateriaal en kartonnage als voorbeeld.
Na zeven jaar zeefdrukken krijgt Aldert een baan als orderbegeleider bij Joh. Enschedé in Haarlem. Niet om geld te drukken maar wel creditkaarten. Dertien jaar gaat hij elke werkdag heen en weer met fiets, trein en fiets, tot begin jaren 90.
Tot op de dag van vandaag werkt Aldert bij Assa Abloy (voorheen Crawford) in Heerhugowaard, een bedrijf dat zich bezighoudt met het vervaardigen van allerlei speciale deuren, zoals overheaddeuren en docking systemen voor vrachtwagens. Aldert maakt o.a. offertes voor potentiële klanten en beantwoordt diverse vragen. “Er verandert vaak wat”, zegt hij.
In 1984 leert Aldert tijdens het uitgaan in de christelijke jongerensociëteit Vat 16+ Josée Kooiman kennen en na enkele jaren verkering trouwen ze in februari 1987. Met Josée gaat Aldert mee naar de Trefpuntkerk en leert zo een heel andere manier van geloven en samenkomen kennen dan hij van huis uit gewend is. Er worden drie dochters geboren: Imara (1987), Tirza (1989) en Marintha (1992). Inmiddels zijn er drie kleinkinderen die helaas aan de andere kant van de Afsluitdijk wonen maar gelukkig is er beeldbellen.
Aldert heeft een seizoenkaart van AZ en vrijwel elke thuiswedstrijd lees ik op zijn tijdlijn op Facebook “Gaan we weer”. Hij is er bijna elke wedstrijd wel bij.
Zelf is Aldert ook behoorlijk sportief te noemen, alleen zelf voetballen, dat doet hij dan weer niet.
Wel is hij twee keer per week in de sporthal van de Hoornse Vaart te vinden voor bodycombat. Dat woord moet hij mij toch even uitleggen maar het heeft iets te maken met boksen, schoppen en slaan, begrijp ik.
Aldert gaat elke werkdag op de fiets naar zijn werk in Heerhugowaard (mits het niet al te slecht weer is) en stopt dan elke morgen onderweg even om vanuit telkens dezelfde positie een foto te maken van de Twuyvermolen in Sint Pancras. Hij laat mij diverse prachtig foto’s zien. Dezelfde molen maar toch elke dag weer anders.
Vanaf zijn 27e tot dit jaar volleybalt Aldert en op zijn 50e leert hij skiën en dat bevalt zo goed dat Josée en hij elke winter op wintersport gaan.
De zomervakanties brengen ze de laatste jaren door in hun favoriete vakantieland Italië.
Aldert en Josée maken door de jaren heen diverse verre reizen, ze noemen o.a. Zuid-Afrika, Griekenland, Zweden, Noorwegen, Portugal, Engeland. En ja, wie verre reizen doet kan natuurlijk veel verhalen. “De grens over is voor mij al vakantie”, zegt Aldert.
Alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft (en dat is best veel) interesseert hem. Alles wat met geschiedenis te maken heeft sowieso trouwens. Hij leest hier boeken over en is lid van diverse Facebookgroepen.
Verder houdt Aldert ook erg van de natuur en wandelen en fietsen (ook op zijn racefiets).
Binnen onze gemeente is hij tot de sluiting van het gebouw een flink aantal jaren lid van het Deltabestuur en tot op de dag van vandaag rijdt hij gemeenteleden die geen eigen vervoer hebben naar de diensten in De Blije Mare.
Op een bijbel- of gesprekskring zul je Aldert niet gauw tegenkomen. Hij is meer van de praktische zaken, zoals het voorbereiden van de Startzondag dit jaar. “Ik vind het fijn om bij onze gemeente te horen”, zegt hij. Hij is dan ook vaak op zondagmorgen tijdens de dienst aanwezig. “Al is het maar één zin die je die morgen aanspreekt”. Aldert geeft de voorkeur aan diensten waarin voor iedereen wat aansprekends zit, zowel met orgel als piano en ook naar de diensten met Delta Voices gaat hij graag. Immers, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
“Ook zonder dominee komen we er wel. Ik heb het idee dat we de afgelopen maanden alleen maar hechter zijn geworden dan we al waren.”
Een hechte gemeenschap, vaak weer even anders maar wel altijd mooi. Een beetje zoals de foto’s van de Twuyvermolen dus eigenlijk...

Letty van der Graaf