Ooit kreeg ik een mevrouw in mijn klas, die voorlichting aan de kinderen kwam geven over hoe zij hun tanden moesten poetsen, de volgende tip. Ze zei dat er slechts tandpasta nodig is ter grootte van een doperwtje en dat dat ruim voldoende was. Sindsdien probeer ik dit toe te passen. Sterker nog: door dat te doen, ben ik ook kritischer gaan kijken naar de hoeveelheid andere verzorgende middelen die ik gebruikte. Deze heb ik aangepast en ik probeer steeds heel bewust te kijken of ik niet te veel zeepproducten gebruik. Het zuinig gebruiken ervan is inmiddels al aardig ingeburgerd.

Het scheelt mij heel veel flacons douchefris en shampoo en dus boodschappen en dus geld en bovendien verdwijnt er minder zeepwater in het riool. En al die kleine beetjes die wij samen, mensen van de kerk, met elkaar uitsparen hebben toch weer een grote impact. Het doet mij denken aan het oude zondagsschoolversje: "Kleine waterdrop’len, kleine korrelen zand vormen saam de trotse zee en het stille strand." Over de flacons zelf: veelal zijn die van ondoorzichtig plastic. Er zijn dus vele microplastics voor nodig geweest om er een kleur aan te geven. Ik kies dus tegenwoordig bewust voor doorzichtige flacons. Hoe minder giftige stoffen in de verpakkingsmaterialen, en uiteindelijk in Gods prachtige schepping, terechtkomen des te beter. 'Bewust' is wel het toverwoord in deze. Want loop je in een winkel en let je even niet op, dan trap je er zo weer in. Binnen de kortste keren heb je weer een grote donkerrode, paarse of oranje flacon in je winkelwagentje liggen. Probeer ook het aantal flacons etc. te beperken. Voor de was zijn er inmiddels kleine “doekjes” op de markt. Zeer geconcentreerde zeepvelletjes, die volledig oplossen en die in een kartonnen verpakking zitten. Een aantal maanden geleden logeerde ik bij een kennis en wat denk je? Zij had 97 potjes, flesjes, flacons, tubes en doosjes in haar badkamer staan en dit voor slechts twee personen. Zouden die echt nodig zijn? Misschien ieen goede tip: gebruik daar waar het kan navullingen, dan scheelt dat bijvoorbeeld ook weer heel veel pompjes en kleinere flacons.
Blijf bewust bezig ten bate van de duurzaamheid. Doet u allemaal weer mee?!
JA NATUURLIJK!

Trijnie Bakker