Uit de vergadering van de wijkkerkenraad Zuid op 1 november 2022
Cor Docter stond als opening van de vergadering stil bij het begrip “Hoop”: wat houdt dat begrip eigenlijk in? Hoop heeft te maken met dingen die we graag willen maar die we niet zeker weten. En soms moeten we er maar het beste van hopen. In de Bijbel zijn bemoedigend teksten te vinden over hoop. Cor leest een gedicht voor van Henri Nouwen, getiteld “Zolang er hoop is”.

Werd In de vorige vergadering gemeld dat ds. Pieter van der Woel in wijk Noord is aangetrokken als ambulant predikant, in deze vergadering kon worden gemeld dat ook voor wijk Zuid een ambulant predikant is gevonden. Ds. Hanneke Ruitenbeek start haar werkzaamheden (10 uur per week) ingaande 1 december 2022. Elders in deze Samen Verder stelt zij zich voor. Op 15 januari 2023 vindt een verbintenisdienst plaats waarin zij zelf voorgaat. De wijkkerkenraad is blij met haar komst.

Verheugend is ook dat er drie nieuwe kosters zijn gevonden zodat de kosterstaken over meer mensen verdeeld kunnen worden. Dit maakt het kosterswerk beter uitvoerbaar.
Zoeken naar mensen voor diverse taken is een continue proces. Zo ook voor het vormen van een denktank uit leden van de AK en uit beide wijkgemeenten. Deze groep krijgt de opdracht na te denken over de vraag waar de PGA over vijf à acht jaar wil staan, los van de bestaande situatie en los van de huidige middelen. Kortom: vrijuit denken over de toekomst van onze kerk in Alkmaar.

Het verschijnsel “Buurtkastje” is in Nederland in opkomst. In het kastje kunnen mensen producten neerleggen die men niet meer gebruikt. Mensen die daarentegen minder te besteden hebben kunnen deze producten gratis meenemen. Het gaat daarbij met name om houdbare etenswaren en spullen voor persoonlijke hygiëne. Zo worden mensen in armoede geholpen en kan voedselverspilling tegengegaan worden. Deze vergadering lag de vraag ligt op tafel of het mogelijk is een buurtkastje bij de Vrijheidskerk te plaatsen. Twee wijkkerkenraadsleden werken hiervoor een plan uit.
Wat kwam er verder aan de orde? Alle taak- en werkgroepen brachten verslag uit van hun activiteiten en de komende diensten werden besproken. De vraag of we op eerste kerstdag ook met elkaar koffie gaan drinken lag tot slot op tafel. Het antwoord was unaniem: “Ja”.

Ria de Rijke