hit counter joomla

Gesloten

geslotenhet kerkelijk bureau is gesloten van 26 augustus tot 12 september

 

banners website 20223

Samen Verder ontvangen via e-mail?

Meld u hier aan!

samenverder 300

Door u te abonneren op de digitale versie van de SV helpt u om de kosten te drukken en de bezorglast te verminderen.


 

anbi logo

 

privacy 895556

Traumatraining

Op mijn reis door Afrika ben ik veel vrouwen, maar ook mannen tegengekomen die trauma’s opgelopen hebben. Als je iemand verliest waar je van houdt, als je seksueel geweld ondergaan hebt, als je oorlogsgeweld ziet, christenen die vervolgd worden om hun geloof kennen het allemaal. En het meest voorkomende effect is dat er niet over gepraat wordt, dat gevoelens weggestopt worden en vooral niet huilen wat als zwak gezien wordt.

Open Doors geeft een training in traumaverwerking om christenen te helpen. De eerste les gaat over God die de wereld goed en perfect gemaakt heeft. Toen het kwaad in de wereld kwam is alles veranderd, dus als je lijdt betekent dat niet dat God niet meer van je houdt, integendeel hij wil dat je trauma geneest! De tweede les gaat over het gewonde hart. Welke symptomen van trauma zijn er, je kunt ze herkennen en er woorden aan geven. De deelnemers aan de training leren om hun gewonde hart bij God uit te storten door te klagen; er zijn veel klaagliederen in de bijbel. Je kunt dus bij God terecht met je trauma! Daarna gaat de training over pijn en verlies door de dood, door verkrachting, door aangedaan geweld; en ook dat het iedereen kan overkomen, met name verkrachting waarover onder vrouwen veel schaamte is; dat je niet vies, of demonisch belast bent of dat er geen hoop meer is. Mensen worden gestimuleerd om hun ervaringen met elkaar te delen, wat erg helend kan werken. Tenslotte gaat het ook over bitterheid, haat en dat vergeving uiteindelijk beter is. Een belangrijk onderdeel van de training is het kruis, dat je je moeite, pijn, bitterheid en angst naar Jezus mag brengen aan de ‘voeten van het kruis’. Vaak wordt dit in een heel bijzonder ritueel vorm gegeven. En we merken dat het helpt. Een traumatrainer zei eens tegen me dat de toepassing van psychologische kennis en ervaring natuurlijk nodig is, maar ook om mensen weer op de weg van de navolging van Christus (discipel-zijn) te zetten. Omdat Jezus volgen in je dagelijkse leven heilzaam en genezend werkt.

Ane Mulder

Kerk onlinenoord    <-- klik -->    zuid


 

peuterkerk


 

doneer 10