Het is alweer enige tijd geleden dat we u hebben geïnformeerd over de voortgang van onze zoektocht naar een predikant voor onze gemeente.
Via de PKN-dienstenorganisatie hebben we eind september een lange lijst van kandidaten gekregen. Die hebben we allemaal benaderd. Zoals al eerder gemeld vallen dan veel kandidaten af. Redenen zijn vaak dat de baan van de partner of de nabijheid van (klein)kinderen verhuizing naar Alkmaar in de weg staan.

Met twee kandidaten hebben we intensieve gesprekken gevoerd en we zijn naar een kerkdienst gegaan om de kandidaat te horen.
Een van de kandidaten heeft zich ook daadwerkelijk georiënteerd op huisvesting in Alkmaar. Hoewel van beide kanten er een goede klik leek, bleek de stedelijke omgeving van Alkmaar toch reden voor de kandidaat om ervan af te zien.
Over de tweede kandidaat waren we, vlak voor de kerst, als beroepingscommissie in eerste instantie niet eensluidend. We hadden meer tijd nodig om er samen uit te komen. Omdat die kandidaat ook bij een andere gemeente had gesolliciteerd, en hij begreep dat een deel van de commissie twijfel had, heeft deze kandidaat gekozen voor de andere gemeente.
Voor ons als beroepingscommissie op zich teleurstellend. En ook een moment om eens stevig te evalueren of we de goede dingen doen en of we de dingen goed doen.
We hebben in januari de voortgang en ook onze bevindingen van de evaluatie gerapporteerd aan de Wijkkerkenraad en daarbij ook gevraagd of ze ons advies konden geven. De Wijkkerkenraad heeft positief gereageerd en een tweetal suggesties gegeven. We hebben die reactie ook als zeer bemoedigend ervaren.
Daarom zetten we onze zoektocht voort. Daarbij houden we ook contact met de beroepingscommissie in Alkmaar Zuid. In de advertentie, die opnieuw is uitgezet, refereren we ook aan die vacature.
Suggesties over mogelijke kandidaten blijven altijd welkom. Juist deze week hebben we weer van een gemeentelid een goede tip gekregen. Ook hierdoor ervaren we dat de gemeente meeleeft en ook dat is erg steunend!

Axel Bolderheij